czwartek, 6 czerwca 2013

Olej lniany. Bogactwo Omegi-3

Olej lniany otrzymuje się poprzez tłoczenie na zimno nasion lnu zwyczajnego (siemię lniane). Olej charakteryzuje się żółtą/brązową/bursztynową barwą, specyficznym zapachem (rybim, migdałowym, grzybowym, cierpkim) i smakiem orzechowo-sezamowym oraz rekordową zawartością prozdrowotnych kwasów tłuszczowych omega-3 doskonale zbilansowaną w stosunku do ilości omegi-6.

Omega-3 należy do NNKT, czyli Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych, które muszą być dostarczane z pożywieniem, gdyż ludzki organizm nie potrafi ich samodzielnie syntezować. Tymczasem omega-3 ma fundamentalne znaczenie dla funkcji całego ludzkiego ustroju stanowiąc m.in. budulec dla tkanki mózgowej, hormonów i każdej komórki organizmu.

Wyniki badań dowodzą, że u podstaw współczesnej pandemii chorób cywilizacyjnych (nowotwory, choroby układu krążenia, choroby autoimmunologiczne, choroby skóry, depresja) leży niedobór w jadłospisie tłuszczy z grupy omega-3. Tymczasem olej lniany to jedno z najbogatszych źródeł kwasu alfa-linolenowego (ALA) należącego do tej grupy, dlatego włączenie go do diety skutkuje szeregiem pozytywnych efektów leczniczych w obrębie całego układu fizjologicznego począwszy od poziomu komórkowego, poprzez układ krwionośny, pokarmowy, odpornościowy, rozrodczy aż po skórę, włosy i paznokcie. Organizm człowieka z kwasu ALA tworzy wyższe kwasy omega-3, czyli kolejno EPA i DHA.

Bogate właściwości oleju lnianego pozwalają stosować go jako suplement diety lub preparat zewnętrzny na skórę.

U niektórych osób już kilkudniowe stosowanie oleju lnianego może przywrócić homeostazę, czyli równowagę biochemiczną organizmu.

Jeden z brytyjskich badaczy doszedł do wniosku, że stosowanie oleju lnianego w codziennej diecie Brytyjczyków zapobiegłoby tylko w Wielkiej Brytanii 450 zgonom dziennie!

Według polskich specjalistów każdy człowiek po przekroczeniu 40-tego roku życia powinien uzupełniać codziennym jadłospis minimum 1 łyżką stołową oleju lnianego.

0 komentarze:

Prześlij komentarz